Hoe je met mode heel succesvol kunt zijn

Het is inmiddels 2016 en de algehele tendens is dat het slecht gaat met de mode branche. Het aantal modeketens dat haar deuren heeft moeten sluiten is groot. 

Inditex met een aantal bekende ketens zoals Zara zijn heel succesvol. Het kan dus wel. En het is ook geen geheim hoe ze dit doen. Ik vond een artikel uit 2004 waarin uitvoerig wordt ingegaan op de strategie die toen ook al succesvol was. 

Case study: Zara, Fast Fashion from Savvy Systems

Mijn aandacht werd hier weer naar getrokken omdat een bedrijf waar we mee samenwerken het replenishment deel van het Inditex concept bij mode bedrijven implementeert en niet zonder succes. 

Wat bijzonder blijft is dat veel ketens niet in staat zijn om bewezen concepten, zoals die van Inditex te kopiëren en succes te claimen. Kennis, inzicht en bewijs zijn blijkbaar niet voldoende om er naar te handelen. 

Sterk leiderschap is wat nodig is om het tij te kunnen keren, om tegen de stroom in vast te blijven houden aan een visie en die ondanks de weerstand te realiseren.

Creatie in plaats van competitie

In het boek Blue Ocean Strategy wordt op een briljante wijze uitgelegd dat een succesvolle strategie in veel gevallen gebaseerd is op het creëren van nieuwe product-markt combinaties.

Velen zullen intuïtief aanvoelen dat dit juist is. Echter onze maatschappij leert ons om de competitie aan te gaan, om te winnen. 

Natuurlijk is het goed om je te betrekken op je omgeving, dus om samen te werken en om met tegenstand om te gaan. Hierbij is het goed om te leren winnen èn te verliezen. Dat laatste lijkt niet te mogen en wordt veelal weggestopt. 

Wat mij betreft is winnen en verliezen beiden de uitkomst van hetzelfde proces. En dat is dat je een ervaring opdoet waarvan je leert. Van al die ervaringen leer je je aan te passen aan je omgeving, en uiteindelijk het inzicht dat het betrekken op het leer object in zichzelf de essentie ie en niet de uitkomst. Pas als je niet langer gehecht bent aan de uitkomst, zul je optimaal kunnen presteren in het moment, met als gevolg dat je veel meer bereikt dan de gedroomde uitkomst.

Competitie trekt ons in de gestelde spelregels van het spel. Door dit spel en de spelregels te observeren kunnen we een nieuw spel zien en realiseren waarbij iedereen wint.   

Waarom dit paasweekend niet gebruiken om het eigen spel te observeren. Welke spelregels zijn rijp om los te laten en tot nieuwe werkelijkheden te komen. Het is tenslotte een fertiliteit feest!

Een fijn pasen gewenst.