Dé vraag bij elk idee

De meeste (aspirant-) ondernemers barsten van de goede ideeën. Vaak hebben ze ook de daadkracht en discipline om direct voortvarend aan de slag te gaan met de realisatie ervan. Dat brengt ze niet zelden in de problemen. Voor je het weet probeer je teveel initiatieven tegelijk succesvol te maken en doe je in de praktijk veel dingen matig in plaats van één ding heel goed.

Veel ondernemers vergeten in hun enthousiasme de allerbelangrijkste vraag te stellen bij ieder idee: Wie gaat het doen?

Zolang het idee niet wordt omarmd door minimaal één individu in de organisatie die er met ziel en zaligheid mee aan de slag gaat zal het idee moeten voortbestaan op de energie van de ondernemer zelf. Daarmee is de mogelijke schaal van het idee per definitie beperkt en loopt de ondernemer het risico overbelast te raken, wat ten koste gaat van hemzelf en de onderneming als geheel.

Iedere creatieve geest met ambitie zou er goed aan doen ervoor te zorgen dat de realisatie van zijn idee niet afhankelijk is van zijn eigen ambitie alleen. Zorg dat het zo snel mogelijk gedragen wordt door de ambitie van andere capabele mensen. Dan kun je het met een gerust hart loslaten en je op het ontstaan van je volgende idee richten. Het omgekeerde is ook van toepassing. Het valt niet altijd mee, maar als dat draagvlak niet gevonden wordt en een goed idee niet wordt gesteund door de persoonlijke ambitie van één of meerdere sleutelfiguren, is het verstandig het idee in de ijskast te zetten tot de tijd rijp is.

Voortaan onze blogs in uw mailbox ontvangen?  SCHRIJF ME IN