Waarom gratis software tot een wereldwijde crisis in organisaties leidt

Eerder heb ik een review geschreven over het boek: The Phoenix Project. Het boek is in dezelfde stijl geschreven als een van de best verkochte managementboeken Het Doel van Dr. Eliyahu Goldratt. Het genre wordt ook wel business roman genoemd. 

pphardcover.png

Het Doel beschrijft de wereld van productie. In de jaren 80 was dit inderdaad het terrein waarop grote veranderingen plaatsvonden: van massaproductie naar massa-individualisering. Productiestraten werden door de markt gedwongen om flexibel te worden. 

De oplossing die Dr. Goldratt vervolgens biedt is in vele organisaties met groot succes geïmplementeerd.

In deze tijd, het tweede decennium van deze eeuw is er een nieuw fenomeen dominant. En dat is IT. Software is overal, van hoge kwaliteit en zo goed als gratis. 

Technologie in ieder bedrijfsproces

Technologie en IT is van oudsher veelal als een aparte afdeling gestructureerd in organisaties. Echter vandaag de dag heeft iedereen een computer en smartphones, waarop uiteenlopende software wordt gebruikt om bedrijfsprocessen aan te sturen. Denk hierbij aan email, maar tegenwoordig ook messaging diensten als WhatsApp en Slack. Projecten kunnen bestuurd worden met apps als Asana en Trello. En de meeste apps kosten niets!

Het kenmerkende is dat iedere medewerker op eigen gezag technologie in de vorm van hardware, software/apps toepassen in hun organisatie. 

In The Phoenix Project wordt de eerste helft van het boek gebruikt om vast te stellen dat IT de bottleneck is, maar wordt behandeld als een afdeling die kan worden ge-outsourced. 

Zie hier de crisis waarin de meeste bedrijven zich in bevinden op dit moment: IT is niet integraal ingebed in organisaties.

Samenbrengen van development en operatie (DevOps)

Een belangrijk kenmerk van IT is dat taken zelfden in een verplichte volgorde uitgevoerd moeten worden. Project management is juist hierop gebaseerd. In IT wordt de doorlooptijd veelal veroorzaakt door een aantal kritische resources. In ieder organisatie valt al snel de naam van de ene super-it'er. 

Idealiter is de bottleneck niet een persoon maar een proces, omdat processen nu eenmaal makkelijker vervangbaar en schaalbaar zijn. In IT betekent dit het proces waarop de nieuwe software geïntegreerd wordt in het bestaande proces (deployment). In vele organisaties is het deployen van nieuwe code een langdurig en risicovol traject. 

Het is precies hier waar de echte oplossing ligt. Het deployen zou een instant en risicoloos proces moeten zijn. Amazon, Booking.com en Spotify doen dit al jaren.