De vier principes die Richard Branson tot een bijzondere leider maken

Je hebt managers en je hebt leiders. Richard Branson behoort zonder twijfel tot de laatste groep. Maar wat maakt hem nu tot die leider die meer dan 400 bedrijven is gestart?

Peter Diamandis en Steven Kotler interviewden Richard Branson voor hun boek:"Bold: How to Go Big, Create Wealth and Impact the World." en vonden vier essentiële elementen van zijn leiderschap.

1. Vraag jezelf af of je er echt plezier aan beleeft

Branson schrijft hier zelf over dat plezier het belangrijkste - en ondergewaardeerde - element is van ieder succesvolle onderneming. "Als je er geen plezier in hebt dan is het tijd om er mee te stoppen en iets anders te gaan proberen."

Plezier in iets hebben klinkt in eerste instantie vrij plat. Maar ik zie wel degelijk een verband met een begrip dat in veel levensfilosofieën wordt benoemd en dat is "weten wat je wil" en je passie volgen. Richard Branson 'weet' wat hij wil en noemt het plezier. Echter zo lang iemand geen toegang heeft tot zijn diepere wil en geen duidelijk beeld heeft van zijn passie, is het ook niet mogelijk om een leider te zijn. 

2. Bescherm de keerzijde

Richard Branson heeft zich altijd ingedekt voor als het fout gaat. In 1984 is hij Virgin Atlantic alleen begonnen nadat hij een deal met Boeing had gesloten om het enige 747 vliegtuig terug te geven als het niets zou worden.

Een bijkomend en essentieel voordeel van het beschermen van de keerzijde is dat je bewegelijk (agile) blijft en kunt experimenteren. Laten we niet vergeten dat Richard Branson ook 200 bedrijven gesloten heeft.

Als leider is het daarom essentieel om altijd te blijven experimenteren en te ondernemen in een dusdanige kleine vorm dat het je bestaande onderneming niet schaadt. 

3. Wees klantgericht

"Als je niet klantgericht bent, kun je iets fantastisch creëren, maar zul je niet overleven" vertelt Branson. Zelf brengt hij dit in de praktijk door zich geregeld als klant te gedragen en belt hij met Virgin Atlantic business-class reizigers. 

Een gedachte die ik hier aan toe wil voegen is je te beseffen als leider dat alleen de consument de rekening betaald van de gehele keten. Alle tussenliggende transacties in de keten zijn investeringen. Maar al te vaak zien we dat producenten en groothandelaren de consument vergeten zijn.

Een leider is alleen succesvol als hij significante toegevoegde waarde levert aan zijn doelgroep. Het is daarbij essentieel om de doelgroep van binnen uit te begrijpen.

4. Delegeer

Vrij vertaald geeft Branson het advies aan iedere leider van bedrijven om een manager te vinden die beter is dan jezelf om het dagelijkse management te doen. Op die manier maak je jezelf vrij om naar het grote plaatje te kijken.

Een kanttekening hierbij is dat er veel managers zijn en niet zoveel leiders. Een maatschappelijke trend is dat het grote middenkader in organisaties snel kleiner wordt, omdat er behoefte is aan intelligente en zelfsturende uitvoerenden. Hiermee wordt de kloof tussen leiders en werkenden groter en zal een aspirant leider deze stap veel bewuster moeten zetten.

Delegeren is essentieel voor de leider om zichzelf vrij te maken en houden, om op een dieper niveau to ontdekken wat hij echt wil, om vrijer te zijn en een alsmaar breder perspectief te ontwikkelen.

Bron: Venturebeat

Voortaan onze blogs in uw mailbox ontvangen?  SCHRIJF ME IN