De kracht van focussen op één taak en hoe bereik je dit!

Als een buitenaards ras ons zou bestuderen dan zouden ze zeker concluderen dat we multi-taskers zijn. Hedendaagse technologie verergeren deze gewoontes bovendien. We zijn ieder moment verbonden met iedereen en iedere vorm van informatie. Onze geest is hierdoor tegelijkertijd overal en nergens. En dit komt de kwaliteit van dat wat we doen niet ten goede.

Het probleem van multitasking

Intuïtief weten we dat mult-itasken niet goed voor ons is. We herinneren ons momenten van focus tijdens het skiën, tuinieren of mediteren. Dit voelt heel plezierig en geeft voldoening. Daarentegen levert multi-tasken stress op en blijven de gewenste resultaten achter. Een wetenschappelijk onderzoek uit 2009 onderschrijft dit: multitaskers maken meer fouten. zijn minder productief en kunnen minder goed onthouden.

Bekijk dit filmpje als je nog niet overtuigd bent: The Myth of Multitasking Test

Hoe bereik je single task focus

Maar hoe kom je uit de gewoonte van multi-tasken en bereik je meer momenten met focus op één taak?

  1. Stel heldere prioriteiten. Je takenlijst is waarschijnlijk lang, wat resulteert in dat je geen onderscheidt maakt in wat echt belangrijk voor je is. Maak iedere dag tijd om een korte lijst te maken met je meest belangrijkste taken. De ervaring leert dat dit 5 tot 7 taken zijn.
  2. Geen afleidingen. Zet je telefoon in de Flight Mode, sluit al je schermen en programma's op je computer en zet je notificaties uit. Social Media gaat ook op slot (misschien wel de moeilijkste). Zorg ook voor een opgeruimd bureau en kantoor. Wees bewust van je potentiële afleidingen en doe er iets mee. 
  3. Maak tijd voor focus. Verwacht niet van jezelf dat je de hele dag met volle focus kunt werken. Begin met één of twee uren per dag. De Pomodoro techniek kan hierbij behulpzaam zijn. 
  4. Neem vrije tijd. We verzanden veelal in multi-tasking omdat we zoveel gedaan willen krijgen. Dit is juist waarom we focus verliezen. Oververmoeidheid en burnouts zijn het gevolg. Probeer regelmatig pauzes te nemen in je werkdag, maak wandelingen, alleen of met collega's. En een powernap doet wonderen.

Uit eigen ervaring heb ik geleerd dat bij mij focus ontstaat doordat ik iets (van binnenuit) heel graag wil (prioriteit), dat ik mij voornamelijk mentaal afsluit van invloeden van buitenaf (ondanks alle notificaties laat ik mij dan niet makkelijk storen), dat ik tijd voor focus maak wanneer het echt nodig is en als vanzelf heb ik meer tijd voor ontspanning. Dit is bij mij niet vanzelf ontstaan maar een jarenlange bewustwording en uitproberen van verschillende aanpakken. 

Roel Smelt | 19 februari 2015

Bronnen: Sandglaz.com

Schrijf je in om onze artikelen wekelijks in je mailbox ontvangen