6 persoonlijkheidskenmerken die je tot een vertrouwenswaardige ondernemer maken

Eén van de belangrijkste eigenschappen van een ondernemer is om vertrouwenswaardig te zijn.

Niemand doet zaken met een niet-te-vertrouwen persoon. Zonder vertrouwen kun je niet onderhandelen, geen deals sluiten en zaken doen. Vertrouwen is iets waar we niet zonder kunnen.

Echter vertrouwen is niet vanzelfsprekend. Veel mensen, in het bijzonder zakenmensen, zijn inherent wantrouwig naar elkaar. Ze hebben geleerd om anderen niet blind te vertrouwen. Door deze houding aan te nemen beschermen ze zichzelf voor slechte zakelijke deals en slechte zakenpartners.

Als je een ondernemer of leidinggevende bent dan is het bouwen van vertrouwen je belangrijkste prioriteit. Hier een zestal zaken die hierbij kunnen helpen.

1. Authenticiteit -- echt vertrouwen
Je kunt vertrouwen niet ‘spelen’. Je bent vertrouwenswaardig of niet. 
Authentiek en vertrouwenswaardig vereist dat je eerlijk en zuiver bent in al je handelingen, groot en klein. Je moet je er van verzekeren dat ieder aspect van je leven vertrouwenswaardig is. Dit betekent dat je je beloftes nakomt, je relaties onderhoudt, je verplichtingen nakomt, je woord houdt, je belasting betaald en binnen de regels van de wet leeft.
We maken allemaal fouten en je bent niet perfect. Vertrouwen gaat niet over perfectie. Het is benadering van het leven dat gekarakteriseerd wordt door het nastreven van vertrouwenswaardigheid.

2. Zelfvertrouwen -- bepaal eigen weg
Iemand die vertrouwenswaardig is, is ook standvastig in zijn eigen wijsheid en richting. 
Waarom is dit zo? In iedere relatie zullen mensen diegene vertrouwen die weten wat ze willen. Wees hierbij hard in je richting, en tegelijkertijd warm in je relatie tot anderen.  Dit is wat tot vertrouwen inspireert.

3. Menselijk -- vraag om feedback
Een andere manier om vertrouwen te krijgen van anderen is door te vragen om hun inbreng.
Wanneer iemand zijn invalshoek geeft op een bepaalde zaak, ontstaat medeplichtigheid aan het slagen van het project. Het is hierbij van belang dat de ander zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt.
Om deze aanpak succesvol te laten zijn, zul je echt moeten luisteren en reageren. Mensen voelen direct aan als je mechanisch luistert in plaats van ze werkelijk te waarderen.

4. Kalmte -- raak niet in paniek in stressvolle situaties
Zo lang je een resolute kalmte hebt en dit uitstraalt, zullen mensen je vertrouwen.
Stressvolle situaties zijn soms de beste kansen om vertrouwen te ontwikkelen. Terwijl  ieder ander in paniek is, jij je rustig voelt en zelfvertrouwen uitstraalt, zullen anderen je tot je aangetrokken voelen en groeit hun vertrouwen in je. 

5. Ervaring -- testen en falen
Je wint vertrouwen door ervaring. En ervaring doe je op door te handelen. Hierin zul je soms falen; en juist hierin kun je je vertrouwen winnen.
Succesvolle ondernemers hebben altijd successen en mislukkingen gekend. Hoe je hiermee omgaat bepaalt of je anderen hierdoor meer vertrouwen in je krijgen. 
Ervaring geeft vertrouwen, maar dit gaat alleen als je er voor gaat. Je kunt mislukken, en dat is prima, omdat je hebt geleerd en vertrouwen hebt ontwikkeld.

6. Eerlijkheid -- vertel altijd de waarheid
In de kern gaat vertrouwenswaardigheid over eerlijkheid. Mensen zullen alleen vertrouwen geven als ze weten dat je de waarheid vertelt. 
Er is geen zakelijke situatie denkbaar waarin het beter is om te liegen dan de waarheid te vertellen. “Eerlijk duurt het langst”, gaat ook hier op.

Conclusie
Het is dus de kunst om in het bedrijfsleven die persoon te zijn die mensen kunnen vertrouwen. Ook al weten we dat er wordt opgelicht, gelogen en bedrogen. 
Vertrouwenswaardigheid creëert zijn eigen reputatie die andere vertrouwenswaardige personen aantrekt. Hierdoor ontstaat een netwerk van bedrijvigheid die zuiver en eerlijk is. 
Er zullen tijden zijn dat het verleidelijk is om hier en daar een kortere weg te kiezen. Probeer dit iedere keer te vermijden. Want zoals het gezegde is:”Vertrouwen komt te voet, maar gaat te paard!” 

Roel Smelt | 26 februari 2015

Bron: Neil Patel 

Schrijf je in om onze artikelen wekelijks in je mailbox ontvangen