CEO's hebben ook mentoren nodig

In een 2-jarig onderzoek naar nieuwe CEO's van grote ondernemingen die advies zoeken bij ervaren mentoren buiten hun onderneming, komt naar voren dat dit hun leervermogen ten goede komt.

In de gelederen van organisaties is al geruime tijd het hebben van een mentor gebruikelijk. Echter zodra de top bereikt is wordt het vaak als eenzaam ervaren. De laatste jaren is de trend ingezet dat de top zich ook bedient van mentoren.

Dit groeiende fenomeen was tot nu toe niet beschreven in de literatuur. In totaal werden 15 mentoren van CEO's geïnterviewd en 25 protegees: CEO's, directeuren en CFO's. 

Afgezien van de voordelen, zijn er ook aspecten van deze rol die bijzonder zijn en aandacht behoeven. 

1. Het vinden van een goede match tussen de mentor en de protégé

Ook al zijn de voordelen duidelijk, de vraag om een mentor kan ongemakkelijk overkomen. Daarnaast waar vind je de juiste mentor als je het geluk niet hebt deze al te hebben. Uit het onderzoek blijkt dat high-level consultants veelal de rol van match-maker invullen. De consultant gebruikt zijn netwerk om een geschikte mentor te vinden.

Alle mentoren in het onderzoek waren zelf CEO geweest en hadden geen formele relatie met het bedrijf. Hiermee werd voldaan aan drie randvoorwaarden: relevante ervaring, een breed perspectief en het belang van volledig vertrouwen.

2. Structureren van de sessies om het gewenste doel te realiseren

Het formaliseren van de sessies met een heldere agenda en proces blijkt cruciaal voor het succes. Enerzijds geeft de formaliteit de verantwoording aan de organisatie voor dit proces. Anderzijds zijn de sessies op deze manier doelgericht op concreet toepasbare stappen na de sessie. 

Essentieel is dat tijd gereserveerd wordt voor deze sessies. Maar al te snel verzandt een CEO in de waan van de dag en ontstaat de neiging om mentoring sessies over te slaan. 

3. Het proces de ruimte geven

Naast structuur is de essentie van het mentorschap de vrijheid van denken. Uit eigen ervaring weten we dat bedrijfskundige vragen belangrijk zijn, maar dat de aandacht snel verplaatst naar persoonlijke bespiegelingen in relatie tot het werk, maar zeker ook daarbuiten.

Het is uiteindelijk de totale balans van de CEO die hem tot een authentiek persoon maakt en daarbij de natuurlijk en succesvolle leider voor zijn bedrijf.

 

Bron: Harvard Business Review