Eigenwijs of vasthoudend?

Vasthoudendheid is een noodzakelijke eigenschap voor een succesvolle ondernemer. Bij de uitvoering van een goed idee kan wel eens wat tegen zitten en het is zaak om niet bij de eerste tegenslag op te geven. Door vol te houden en consequent te blijven, beweeg je misschien langzaam, maar wel in de richting van je doel.

Toch is het ook van belang om je steeds af te blijven vragen of deze vasthoudendheid niet omslaat naar blinde eigenwijsheid; doorzetten tegen beter weten in. Dat verlangt zelfreflectie en een kritische en eerlijke omgeving. Ondernemers zijn vaak sterknovertuigd van hun eigen visie en hebben van nature de neiging om een tegenvaller als een aanmoediging te ervaren. Tegendraads zijn is voor hen een bevestiging van hun visionaire houding. Die levenshouding houdt de ondernemer gaande en maakt hem succesvol.

Maar dat kun je niet jaren lang volhouden. Hoe weet je nou wanneer het tijd is om te concluderen dat jouw idee misschien toch niet zo goed was, of misschien wel goed, maar niet op het juiste moment, of wel goed en op het juiste moment, maar gewoon niet goed uitgevoerd? Kortom wanneer is het tijd om de handdoek in de ring te gooien?

In een tijd en omgeving wanneer het starten van een nieuw bedrijf maatschappelijk sterk in de belangstelling staat is dit een relevante vraag. Veel nieuwe ondernemers jagen dromen na, maar slechts een kleine minderheid is daarmee succesvol. Ik houd ondernemers veelal 2 vragen voor en ik merk dat ze het nuttig vinden om daarop te reflecteren. Die 2 vragen zijn:

  1. Is er sprake van toenemende meeropbrengsten? Oftewel verhoogt het binnenhalen van nieuwe klanten de kans op meer nieuwe klanten en kun je met toenemend volume ook je voordeel doen met schaalvoordelen? 
  2. Geloof je nog in het lange termijn ideaal waarmee je bent gestart?

Als beide vragen met 'nee' worden beantwoord is het tijd voort realiteitzin. Er is immers geen directe aanleiding om door te gaan. Een 'nee' op 1 en een 'ja' op 2 maant tot voorzichtigheid en aanpassing van de strategie. Hier kan sprake zijn van obsessieve eigenwijsheid. Als er wel sprake is van toenemende meeropbrengsten maar de ondernemer gelooft zelf niet meer echt in het lange termijn doel is dat een teken dat de strategie potentie heeft, maar de ondernemer misschien niet de juiste man of vrouw is om het groot te maken. Ook die erkenning verlangt eerlijkheid en zelfreflectie.