Werkbezoek bij Tesla Motors in Silicon Valley

Afgelopen week ben ik met een klant op bezoek geweest bij een van de fabrieken van Elon Musk: Tesla Motors in Fremont, San Francisco. 

image.jpg

De elektrische auto's, de Model S en recentelijk de Model X (SUV), halen regelmatig het nieuws. De laatste tijd is het vooral te doen om zelfsturing. Hierover in een andere blog meer.

Tesla Motors is gevestigd in een oude fabriek van General Motors en Toyota, dichtbij de campussen van Google, Facebook en Apple. De rondleiding was welhaast in Disney-stijl. Een meer dan welbespraakte en overenthousiaste medewerker reeds ons rond in een toeristentrein. Geen overbodige luxe want de afstanden zijn enorm.

Wat vooral opvalt is dat Tesla Motors een productie bedrijf is dat is ingericht alsof er software gemaakt wordt. De generatie, met Elon Musk voorop, die deze fabriek gemaakt hebben, komt voort uit Silicon Valley. Deze mensen zijn doordrenkt van snelheid, wendbaarheid (agility) en korte trial-en-error rondes. Door de oneindigheid van mogelijkheden met en de immens schaalbare en herbruikbare karakter van software is dit de standaard manier van werken geworden in Silicon Valley, in de start-up community en alle succesvolle bedrijven in de wereld.

Om in dezelfde geest als software een productiestraat in te richten is een sterke wil nodig. Immers is het verwerken van harde materialen en assembleren ervan tot een kwaliteitsauto in zichzelf niet snel, niet wendbaar en het proces niet makkelijk aan te passen. 

image.jpg

De leider van Tesla, Elon Musk heeft zijn eerst fortuin verdiend als een van de eigenaren van Paypal. Door de Tesla fabriek in Silicon Valley te vestigen kun je veel mensen met een software achtergrond aannemen. 

Tijdens onze uitgebreide rondleiding is een ding duidelijk. Alles, maar dan ook alles is gericht op wendbaarheid. Iedere week is er een versie upgrade van het productieproces. Iedere week komen er dus iets andere Tesla's uit de fabriek. Verreweg de meeste autofabrikanten kennen een model per jaar, twee jaren of nog langer. 

De fabriek is daarom vol met robots ipv gestandaardiseerde machines. De engineers, ontwerpers en technici zitten met hun bureau letterlijk in de fabriek, net als de kantine. Alles is ingericht op verandering.  

Opvallend waren de grote machines voor het persen en extruderen van metaal en plastic in de gewenste vormen. Helaas is 3D printing nog niet ver genoeg ontwikkeld om deze machines te vervangen, maar ik ben er van overtuigd dat Tesla Motors een van de eerste zal zijn om het op grote schaal in huis te halen. Immers agility is de sleutel tot succes.  

Ik ben benieuwd of de gevestigde autofabrikanten dit gaan begrijpen!