Het Paard van Troje als strategie (zoals Elon Musk het doet!)

Tijdens mijn reis door Silicon Valley werd mij duidelijk wat de dieperliggende strategie is van disruptieve en tegelijkertijd succesvolle organisaties.

Disruptief is het modewoord in het bedrijfsleven. Alsof het een doel in zichzelf is. Ieder tijdperk kent een aantal bedrijven die uit het niets lijken te komen, een markt in zichzelf creëren om vervolgens deze te domineren. Zie Google, Facebook, maar natuurlijk ook Apple en in de vorige eeuw HP. 

Het huidige tijdsgewricht is bijzonder omdat een startup met weinig middelen gecreëerd kan worden. Tezamen met veel durfkapitaal is dat een vruchtbare bodem voor de huidige startup scene wereldwijd. Echter zijn uiteindelijk niet veel startups succesvol, laat staan disruptief. 

Elon Musk

Elon Musk

Toch is er een rode draad herkenbaar in de bedrijven die door de tijd heen wel disruptief succesvol zijn. De drie, vier bedrijven van Elon Musk maken dit zichtbaar. Zijn levensdoel, zijn strategie is er op gericht om de mensheid de tijd te geven om tot een groter collectieve verlichting te komen (The only thing that makes sense to do is strive for greater collective enlightenment). Dit heeft Elon opgesplitst in 2 doelen: zonne-energie omzetten in elektriciteit en daarmee stoppen met fossiele brandstof; en de mensheid op meer dan 1 planeet laten leven, zodat als het door ons zelf of van buitenaf helemaal fout gaat, we een kans maken om voort te bestaan.

Een behoorlijke doelstelling. Maar wat is het belangrijkste wat zijn bedrijven naar de consument brengen? Herkenbare producten die bijzonder zijn voor de bestaande generatie, maar die onderhuids de nieuwe generatie in zich hebben.

Tesla Motors levert een mooie sportieve auto, Model S, die belachelijk (ludicrous) snel optrekt. Dit zal de benzine motor liefhebber aanspreken. De auto is echter elektrisch en maakt dit segment een begeerd product voor het grote publiek.

Het nieuwe model, de Model X, is een SUV en met z'n Falcon achterdeuren de meest praktische gezinsauto. Echter met de al actieve zelfsturing, met 2 jaren helemaal autonoom, is dit model de perfecte taxi, maar dan zonder taxi chauffeur.

Bij SpaceX wordt een belangrijk deel van de middelen gebruikt om de raketten te laten landen op aarde, zodat ze hergebruikt kunnen worden. Op dit moment niet rendabel, maar wel als je veel raketten nodig hebt. Ze investeren daarom in een project om met kleine satellieten een wereldwijd dekkend internetnetwerk te ontwikkelen. Dat wil iedereen wel, echter hierdoor worden raketlanceringen een productieproces. En dat is weer een noodzakelijke voorwaarde om een kolonie op Mars te krijgen.

Het zit diep in de DNA van Elon Musk om het paard van Troje te ontwikkelen voor bestaande generaties en daarmee een hoger doel te bereiken.

Google probeert ook een zelfsturende auto te ontwikkelen. Nobel in zichzelf, maar zonder een poging om aan te sluiten bij de huidige generatie. Het idee is dus goed, maar of ze ook echt disruptief hiermee zullen zijn is nog maar de vraag.

Voorlopig zet ik in op de Trojan Horses van Elon Musk.