Creatie in plaats van competitie

In het boek Blue Ocean Strategy wordt op een briljante wijze uitgelegd dat een succesvolle strategie in veel gevallen gebaseerd is op het creëren van nieuwe product-markt combinaties.

Velen zullen intuïtief aanvoelen dat dit juist is. Echter onze maatschappij leert ons om de competitie aan te gaan, om te winnen. 

Natuurlijk is het goed om je te betrekken op je omgeving, dus om samen te werken en om met tegenstand om te gaan. Hierbij is het goed om te leren winnen èn te verliezen. Dat laatste lijkt niet te mogen en wordt veelal weggestopt. 

Wat mij betreft is winnen en verliezen beiden de uitkomst van hetzelfde proces. En dat is dat je een ervaring opdoet waarvan je leert. Van al die ervaringen leer je je aan te passen aan je omgeving, en uiteindelijk het inzicht dat het betrekken op het leer object in zichzelf de essentie ie en niet de uitkomst. Pas als je niet langer gehecht bent aan de uitkomst, zul je optimaal kunnen presteren in het moment, met als gevolg dat je veel meer bereikt dan de gedroomde uitkomst.

Competitie trekt ons in de gestelde spelregels van het spel. Door dit spel en de spelregels te observeren kunnen we een nieuw spel zien en realiseren waarbij iedereen wint.   

Waarom dit paasweekend niet gebruiken om het eigen spel te observeren. Welke spelregels zijn rijp om los te laten en tot nieuwe werkelijkheden te komen. Het is tenslotte een fertiliteit feest!

Een fijn pasen gewenst.