Hoe je met mode heel succesvol kunt zijn

Het is inmiddels 2016 en de algehele tendens is dat het slecht gaat met de mode branche. Het aantal modeketens dat haar deuren heeft moeten sluiten is groot. 

Inditex met een aantal bekende ketens zoals Zara zijn heel succesvol. Het kan dus wel. En het is ook geen geheim hoe ze dit doen. Ik vond een artikel uit 2004 waarin uitvoerig wordt ingegaan op de strategie die toen ook al succesvol was. 

Case study: Zara, Fast Fashion from Savvy Systems

Mijn aandacht werd hier weer naar getrokken omdat een bedrijf waar we mee samenwerken het replenishment deel van het Inditex concept bij mode bedrijven implementeert en niet zonder succes. 

Wat bijzonder blijft is dat veel ketens niet in staat zijn om bewezen concepten, zoals die van Inditex te kopiëren en succes te claimen. Kennis, inzicht en bewijs zijn blijkbaar niet voldoende om er naar te handelen. 

Sterk leiderschap is wat nodig is om het tij te kunnen keren, om tegen de stroom in vast te blijven houden aan een visie en die ondanks de weerstand te realiseren.