De essentie van een winnende strategie is in 1 woord simpel

We spreken vaak ondernemers die worstelen met afnemende groei of afhankelijkheid van de omgeving (markt, concurrentie enz.). Een succesvolle strategie heeft altijd hetzelfde ene onderscheidende kenmerk: hij leidt naar onafhankelijkheid. Een bedrijf met een winnende strategie heeft een sterke band met klanten en leveranciers en is niet afhankelijk van onvoorspelbare grillen van de omgeving. Er heerst rust en duidelijkheid.

De vraag blijft HOE bereik je dat? De meeste bedrijven gaan door golfbewegingen van marginale groei en slechts enkelen weten de weg naar exponentiele groei te vinden. Die enkelen hebben 1 klein, maar wezenlijk verschil ten opzichte van anderen: ze hebben ontdekt dat de sleutel ligt in 1 woord: DELEN.

Winnende bedrijven zorgen ervoor dat hun eigen belangen en die van hun klanten, leveranciers en personeel compromisloos op elkaar aansluiten. Zolang je denkt dat je belang hebt bij een lagere inkoopprijs ten koste van jouw leverancier of een hogere verkoopprijs ten koste van jouw klant zal je het grootste deel van je energie verspillen aan kleine achterhoede gevechtjes; discussies over kortingen, salarisverhogingen, kostenreducties en andere handelsvoorwaarden. Je zult druk zijn met de kleine lettertjes en niet met de hoofdlijnen.

Pas als jij een verdienmodel ontwikkelt waarbij al jouw partners belang hebben bij jouw succes, omdat het bijdraagt aan hun succes zal je de onvermijdelijke winnaar zijn. Dus vraag je in alle eerlijkheid af of jouw klant of leverancier sterker wordt door jouw groei, of hij meer verdient als jij meer verdient. Als dat niet écht zo is en je dat ook niet in 2 minuten kunt uitleggen, dan is het tijd voor een strategische heroverweging.

 

Neem eens contact op voor een goed gesprek. Kost niks.